RANCANGAN  PENGAJARAN  HARIAN 
BAHASA  MALAYSIA
Tarikh                                : 22 Februari 2012 / Rabu
Mata Pelajaran                 : Bahasa Malaysia                                                                                        
Kelas                                : 1 Cekal    
Masa                                : 4.50 – 5.00 ( 30 minit )
Bilangan Pelajar              :  33 orang
Tajuk                               :   Kata Nama Khas (Saudara-mara Huda)
Kemahiran :
Fokus Utama :           Standard Kandungan   :  
                                  5.1      Memahami dan menggunakan golongan kata dengan 
                                                     betul mengikut konteks.
                                 Standard Pembelajaran : 
                                 5.1.2   Memahami dan menggunakan kata nama khas yang 
                                            mudah dengan betul mengikut konteks.
Fokus Sampingan :  Standard Kandungan   
                                 3.2      Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang 
                                            diberi dengan betul dan kemas.
                                 Standard Pembelajaran
                                 3.2.6  Menulis ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas
Objektif :  Pada  akhir  pengajaran dan pembelajaran, murid-murid  dapat :
                  1.   memahami dan menggunakan kata nama khas dengan betul
                  2.   menulis ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas.
Pengetahuan Sedia Ada :  Murid mempunyai pak cik, mak cik dan sepupu dan biasa 
                                          bertemu mereka.
Konsep :  Tatabahasa – Golongan Kata – Kata Nama Khas
Bahan Bantu Belajar :  Gambar, Bahan Internet,  Buku Teks, Lembaran Kerja Penilaian   
Kemahiran Bernilai Tambah :  Kemahiran berfikir  -  Mengecam
                                                Belajar Cara Belajar -  Mendengar dengan berkesan
                                                                                 - Bacaan intensif
Nilai     :     Kasih sayang, Hormat- menghormati
                                                              Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
| Langkah   / Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Guru | Aktiviti              Murid        | Catatan | 
| Set Induksi (5 minit) | Gambar   : Kereta   Perodua Alza Soalan: 1.Apakah   gambar      yang kamu    lihat? 2.Apakah    nama   kereta tersebut? 3.Di   manakah    kereta itu di-   buat? | 1.Guru   mempamerkan    lima keratan gambar    kereta    kepada murid.  2.Guru   meminta lima       orang murid untuk      mencantumkan     keratan    gambar    tersebut di papan     tulis    secara bergilir. 3.Guru   mengemukakan     soalan kepada murid     tentang gambar     yang terhasil dari-    pada cantuman gam-    bar yang telah dibuat. 4.Guru   mengaitkan      gambar dengan tajuk                       pelajaran pada hari     ini iaitu “Kata Nama     Khas”. | Murid memerha -tikan keratan gambar tersebut dengan teliti. Murid mencan- tumkan keratan gambar tersebut secara bergilir di papan tulis. Murid   menjawab  soalan   guru berdasarkan gambar  tersebut. Murid   mendengar dengan teliti penera- ngan   oleh guru. | KBT   :  KB   :     - mengecam Ilmu   :     - Sains dan       Teknologi BCB:     - Mendengar       dengan               berkesan BBM:  gambar LCD | 
| Langkah 1 (5 minit) | Teks   : Saudara-mara Huda (Halaman  22 Buku Teks ) | 1.Gurumengarahkan                                        murid membuka Buku     Teks halaman 22. 2.Guru   membimbing     murid membaca  teks     tersebut dan mema-    hami   ayat yang di-    baca | Murid   membuka teks halaman 22 seperti yang diarahkan oleh  guru. Murid   membaca  teks   dengan bimbi- ngan   guru dan memahami ayat ter- sebut. | BBM:  Teks  | 
| Langkah 2 (10 Minit) | Kata   Nama Khas    - Encik Johan   - Puan Hawa   - Hana   - Huda   - Ipoh   - Proton Saga Soalan   : 1.Siapakah   nama    Pak cik Huda? 2.Siapakah   nama     mak    cik Huda? 3.Siapakah   nama    sepupu Huda? 4.Mereka   datang    dari mana? 5.Mereka   naik   kereta apa? | 1.Guru   membimbing     murid mengenal pasti    kata nama khas     dalam ayat yang     dibaca (perkataan    yang dicetak dengan     warna biru). 2.Guru   meminta murid    memilih kad perkata-    an kata nama khas     yang disebut oleh     rakan mereka dan     melekatkannya di     papan tulis. 5.Guru   menyoal murid secara lisan berkaitan teks yang dibaca. | Murid   mengecam perkataan yang dicetak dengan warna biru dalam ayat dan menyebut   kata nama khas tersebut. Murid   memilih kad perkataan kata nama khas yang disebut oleh rakan mereka dan   melekat-kannya di   papan tulis. Murid   menjawab soalan guru secara lisan berpandukan teks yang dibaca | KB   :     - mengecam Strategi/Teknik: Penyoalan   seluruh kelas KBT   : BCB   :: -   mendengar   dengan   berkesan -   mengingat -   bertutur | 
| Langkah 3 (5 minit) | Kata   nama khas : -orang    (doktor, guru) -tempat    (kampung,     Sekolah) -benda    (kasut, telefon) | 1.Guru   meminta murid   menyenaraikan dua     kata nama khas yang    lain    bagi orang,    tempat dan benda    berdasarkan gambar    yang diberikan dalam   lembaran kerja. 2.Guru   meminta murid     menyalin ayat tunggal    di dalam buku tulis     dengan betul dan    tulisan yang kemas. | Murid   menyenaraikan dua kata nama khas yang   lain bagi orang, tempat dan benda berdasarkan gambar yang diberikan di dalam   lembaran kerja. Murid   menyalin ayat tunggal di dalam buku tulis dengan dengan betul dan tulisan   yang kemas. | KBT   : KB   : -menjana   idea | 
| Penutup (5 Minit) | Nilai   Murni :   -kasih sayang   -hormat-    Menghormati Kata   nama khas:   -orang   -tempat   -benda | .    1.   Guru menyatakan     nilai murni yang ter-    dapat dalam teks     yang telah dipelajari. 2.Guru   meminta murid     menyebut kata nama     khas yang telah di-   senaraikan di dalam   lembaran kerja 3.Guru   membuat     rumusan tentang isi     pelajaran pada hari     ini. | Murid   mendengar penerangan guru dengan teliti. Murid   menyebut kata nama khas yang telah disenaraikan dalam lembaran kerja. Murid   mendengar dengan teliti rumusan isi pelajaran yang disampaikan oleh guru | BCB   : -mendengar  dengan berkesan BCB   : -mendengar     dengan   berkesan | 
 
No comments:
Post a Comment